معجزه ه ای که درواقعه غدیرروی دادوظهورجبرییل درواقعه غدیر....

علي در عرش بالا بي نظير است ،،،،،،علي بر عالم و آدم امير است

به عشق نام مولايم نوشتم ،،،،،،چه عيدي بهتر از عيد غدير است؟

عیدقدیرعیدسربلندی شیعه پیشاپیش برشماوشیعیان عالم مبارک باد!

ghadir khom postal www.patugh.ir 12 کارت پستال جدید عید غدیر خم

معجزه ای که درغدیرخم اتفاق افتاد

 

ظهور جبرئيل در غدير

 

مسئله ى ديگرى كه پس از خطبه ى پيامبر صلى اللَّه عليه و آله پيش آمد و بار ديگر حجت را بر همگان تمام كرد، اين بود كه مردى زيبا صورت و خوشبوى را ديدند كه در كنار مردم ايستاده بود و مى گفت:

'به خدا قسم، روزى مانند امروز هرگز نديدم. چقدر كار پسر عمويش را مؤكّد نمود، و براى او پيمانى بست كه جز كافر به خداوند و رسولش آن را بر هم نمى زند. واى بر كسى كه پيمان او را بشكند'.

در اينجا عمر نزد پيامبر صلى اللَّه عليه و آله آمد و گفت: شنيدى اين مرد چه گفت؟! حضرت فرمود: آيا او را شناختى؟ گفت: نه. حضرت فرمود:

'او روح الأمين جبرئيل بود. تو مواظب باش اين پيمان را نشكنى، كه اگر چنين كنى خدا و رسول و ملائكه و مؤمنان از تو بيزار خواهند بود'!


[ بحارالأنوار: ج 37 ص 120 و 161. عوالم: ج 3:15 ص 85 و 136. ]

معجزه غدير، امضاى الهى

 

واقعه ى عجيبى كه به عنوان يك معجزه، امضاى الهى را بر خطوط پايانى واقعه ى غدير ثبت كرد ماجراى 'حارث فهرى' بود. در آخرين ساعات از روز سوم، او با دوازده نفر از اصحابش نزد پيامبر صلى اللَّه عليه و آله آمد و گفت:

اى محمد! سه سؤال از تو دارم: آيا شهادت به يگانگى خداوند و پيامبرى خود را از جانب پروردگارت آورده اى يا از پيش خود گفتى؟ آيا نماز و زكات و حج و جهاد را از جانب پروردگار آورده اى يا از پيش خود گفتى؟ آيا اينكه درباره ى على بن ابى طالب گفتى: 'مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِيّ مَوْلاه...'، از جانب پروردگار بود يا از پيش خود گفتى؟

حضرت در جواب هر سه سؤال فرمودند:

'خداوند به من وحى كرده است و واسطه ى بين من و خدا جبرئيل است و من اعلان كننده ى پيام خدا هستم و بدون اجازه ى پروردگارم خبرى را اعلان نمى كنم'.

حارث گفت:

خدايا، اگر آنچه محمد مى گويد حق و از جانب توست سنگى از آسمان بر ما ببار يا عذاب دردناكى بر ما بفرست.

سخن حارث تمام شد و به راه افتاد خداوند سنگى از آسمان بر او فرستاد كه از مغزش وارد شد و از دُبُرش خارج گرديد و همانجا او را هلاك كرد.

بعد از اين جريان، آيه ى 'سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ، لِلْكافِرينَ لَيْسَ لَهُ دافِعٌ...' [ سوره ى معارج: آيه ى 21. ] نازل شد. پيامبر صلى اللَّه عليه و آله به اصحابشان فرمودند: آيا ديديد و شنيديد؟ گفتند: آرى.

با اين معجزه، بر همگان مسلّم شد كه 'غدير' از منبع وحى سرچشمه گرفته و يك فرمان الهى است.

از سوى ديگر، تعيين تكليف براى همه ى منافقان آن روز و طول تاريخ شد كه همچون حارث فهرى فكر مى كنند و به گمان خود خدا و رسول را قبول دارند و بعد از آنكه مى دانند ولايت على بن ابى طالب عليه السلام از طرف خداست صريحاً مى گويند ما تحمل آن را نداريم!! اين پاسخ دندان شكن و فورى خداوند ثابت كرد كه هر كس

ولايت على عليه السلام را نپذيرد، خدا و رسول را قبول ندارد و كافر است.


[ بحارالأنوار: ج 37 ص 136 و 162 و 167. عوالم: ج 3:15 ص 56 و 57 و 129 و 144. الغدير: ج 1 ص193. لازم به تذكر است كه نام 'حارث فهرى' در روايات به اسمهاى مختلف آمده است كه احتمالاً بعضى از نامها مربوط به دوازده نفر همراهان او باشد. ]

(( احادیث عید غدیرخم ))



برترین عید امت

رسول خدا (ص) فرمود :روز غدیر خم برترین عید هاى امت من است و آن روزى است که خداوند بزرگ دستور داد ؛ آن روز برادرم على بن ابى طالب را به عنوان پرچمدار ( و فرمانده ) امتم منصوب کنم ، تا بعد از من مردم توسط او هدیت شوند ، و آن روزى است که خداوند در آن روز دین را تکمیل و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را به عنوان دین براى آنان پسندید .

( امالى صدوق : 125، ح .8 )

 

عید بزرگ خدا


امام صادق (ع) فرمود :روز غدیر خم عید بزرگ خداست ، خدا پیامبرى مبعوث نکرده ، مگر ینکه این روز را عید گرفته و عظمت آن را شناخته و نام این روز در آسمان ، روز عهد و پیمان و در زمین ، روز پیمان محکم و حضور همگانى است .  ( وسائل الشیعه ، 5: 224، ح .1 )

فضیلت واقعى « روز غدیر » امام صادق (ع) فرمود :به خدا قسم اگر مردم فضیلت واقعى « روز غدیر » را مى  شناختند ، فرشتگان روزى ده  بار با آنان مصافحه مى  کردند و بخشش هاى خدا به  کسى  که  آن روز را شناخته ، قابل  شمارش نیست .

( مصباح المتهجد : .738 )

چهار روز بسوى خدا مى  شتابند


امام صادق (ع) فرمود :هنگامى که روز قیامت برپا شود چهار روز بسرعت بسوى خدا مى  شتابند همانطور که عروس به حجله  اش بسرعت مى  رود .
آن روزها عبارتند از :
روز عید فطر و قربان و جمعه و روز غدیر خم .


( اقبال سید بن طاووس : .466 )


حاضران به غیبان برسانند!

 
رسول خدا (ص) ( در روز غدیر ) فرمود :

اى مسلمانان ! حاضران به غیبان برسانند : کسى را که به من ایمان آورده و مرا تصدیق کرده است ، به ولایت على سفارش مى  کنم ، آگاه باشید ولایت على ، ولایت من است و ولایت من ، ولایت خداى من است . این عهد و پایمانى بود از طرف پروردگارم که فرمانم داد تا به شما برسانم .

( بحارالانوار 37: 141، ح .35 )

در این روز به یکدیگر هدیه بدهید
 
امیر المؤمنین (ع) ( در خطبه روز عید غدیر ) فرمود :

وقتى که به همدیگر رسیدید همراه سلام ، مصافحه کنید ، و در این روز به یکدیگر هدیه بدهید ، این سخنان را هر که بود و شنید ، به آن که نبود برساند ، توانگر به سراغ مستمند برود ، و قدرتمند به یارى ضعیف ، پیامبر مرا به این چیزها امر کرده است .

( وسائل الشیعه 7: .327 )



من پیش خدا ضامنم  از کفر و تنگدستى
 
امیر مؤمنان (ع) فرمود :چگونه خواهد بود حال کسى که عهده  دار هزینه زندگى تعدادى از مردان و زنان مؤمن ( در روز غدیر ) باشد ، در صورتى که من پیش خدا ضامنم که از کفر و تنگدستى در امان باشد .

( وسائل الشیعه 7: .327 )

 

یک درهم برابر هزار درهم است

 
از امام صادق (ع) نقل شده که فرمود :

 

یک درهم به برادران با ایمان و معرفت ، دادن در روز عید غدیر برابر هزار درهم است ، بنابرین در این روز به برادرانت انفاق کن و هر مرد و زن مؤمن را شاد گردان .

( مصباح المتهجد : .737 )

 

روزخوشى و شادى

 
امام صادق (ع) فرمود :

 

عید غدیر ، روز عید و خوشى و شادى است و روز روزه  دارى به عنوان سپاس نعمت الهى است .

( وسائل الشیعه 7: 326، ح .10 )

 

برابر با هشتاد ماه است

 
امام صادق (ع) فرمود :

 

ارزش عمل در آن روز ( عید غدیر ) برابر با هشتاد ماه است ، و شایسته است آن روز ذکر خدا و درود بر پیامبر (ص) زیاد شود ، و مرد ، بر خانواده خود توسعه دهد .

( وسائل الشیعه 7: 325، ح .6 )

 

هفتاد نور بر قبر او واردمی شود

 
امام رضا (ع) فرمود :

 

کسى که در روز ( غدیر ) مؤمنى را دیدار کند ، خداوند هفتاد نور بر قبر او وارد مى کند و قبرش را توسعه مى  دهد و هر روز هفتاد هزار فرشته قبر او را زیارت مى  کنند و او را به بهشت بشارت مى  دهند .

( اقبال الاعمال : .778 )

در آن روز حضور پیدا کرده است
 
امام صادق (ع) فرمود :

 

کسى که در روز عید غدیر هر ساعتى که خواست ، دو رکعت نماز بخواند و بهتر ینست که نزدیک ظهر باشد که آن ساعتى است که امیرالمؤمنین(ع) در آن ساعت در غدیر خم به امامت منصوب شد ، ( هر که چنین کند ) همانند کسى است که در آن روز حضور پیدا کرده است .

( وسائل الشیعه 5: 225، ح .2 )

 

باروزه تمام عمر جهان برابر است


 
امام صادق (ع) فرمود :

 

روزه روز غدیر خم با روزه تمام عمر جهان برابر است . یعنى اگر انسانى همیشه زنده باشد و همه عمر را روزه بگیرد ، ثواب او به اندازه ثواب روزه عید غدیر است .


( وسائل الشیعه 7: 324، ح .4 )

 

اوهرگزشمارابه گمراهى نمى  کشاند
 
رسول خدا (ص) فرمود :

کسى که مى خواهد زندگى و مرگش همانند من باشد و در بهشت جاودانه اى که پروردگارم به من وعده کرده ، ساکن شود ، ولایت على بن ابى طالب (ع) را انتخاب کند ، زیرا او هرگز شما را از راه هدیت بیرون نبرده ، به گمراهى نمى  کشاند .

( الغدیر 10: .278 )


واجب الهى است

 
رسول خدا (ص) فرمود :ولایت على بن ابیطالب (ع) ولایت خداست ، دوست داشتن او عبادت خداست ، پیروى کردن او واجب الهى است و دوستان او دوستان خدا و دشمنان او دشمنان خدایند ، جنگ با او ، جنگ با خدا و صلح با او ، صلح با خداى متعال است .

( امالى صدوق : .32 )

 


موضوعات مرتبط: 6-بیست وسه معجزه از حضرت علی(ع):جنیان کافر ، 7-امیرالمؤمنین علی(ع)ازنشانه های ظهور حضرت مهدی(ع) ، 11-نشانه کامل پرهیزگاران ازمولاعلی(ع) ، 36-توصیف مرگ ازحضرت علی(ع)وپیامبروامامان معصوم ، 41-سخنان حضرت علی (ع)احادیث ، 104-پیشگویی حضرت علی(ع)درموردقرآن وومساجدآخرالزمان

تاريخ : دوشنبه 29 مهر1392 | 5:15 بعد از ظهر | نویسنده : محب مولا | 1 نظر
ابوزبیرگوید:ازجابربن عبدالله پرسیدم:آیاعلی(ع)دارای معجزه یانشانه هایی

بود؟

گفت:آری سوگندبه خدا!آن حضرت دارای معجزه هایی روشن بودکه

گروههایی دراجتماعات شاهدآنهابودند،جزشخص معاندآن علائم راانکارنمی

کندوجزکافرکسی آنهاراکتمان نمی کند،ازجمله آن معجزات این بودکه روزی

درمسیری باحضرتش همسفربودیم حضرت فرمود:

برویم تادرزیرسایه این درخت سدردورکعت نمازبخوانیم.

مارفتیم وبه کناردرخت رسیده ونشستیم،حضرت مشغول نمازشدوشروع به

رکوع وسجودنمود.مامیدیدیمآنگاه که حضرت به رکوع میرفت درخت سدرنیزبه

رکوع میرفت وبه هنگام سجده درخت نیزسجده می نمود،وبه هنگام قیام

امام قیام می نمود.چون این منظره رادیدیم شگفت زده گشته ومنتظرشدیم

تاحضرت نمازش رابه پایان رساند.آنگاه که نمازش به پایان رسیددعاکردو

فرمود:"الهمٌ صلٌ علی محٌمدوآل محٌمد"

"خداوندا!برمحمدوخاندان محمددرودفرست"

دراین هنگام شاخه های درخت(به قدرت خداوندبه سخن درآمده)

وگفتند:آمین آمین.

سپس فرمود:"اللهمٌ صلٌ علی شیعة محمٌدوآل محمٌد" "خداوندا!برشیعیان

محمٌدوخاندان محمٌددرودفرست"

دراین موقع برگهاوشاخه های ضخیم ونازک درخت(به قدرت خداوندبه سخن

درآمده)وگفتند:آمین آمین.

سپس فرمود:"الهمٌ العن مبغضي محمٌدوآل محمٌد،ومبغضي شیعة محمٌدوآل

محمٌد" "خداوندا!بردشمنان محمٌدوخاندان محمٌدودشمنان شیعیان آنان لعنت

کن"

بازدراین هنگام برگهاوشاخه های ضخیم ونازک می گفتند:آمین آمین.

منبع:کتاب الثاقب فی مناقب

 


موضوعات مرتبط: 6-بیست وسه معجزه از حضرت علی(ع):جنیان کافر ، 58-فضائل علی(ع)معجزه رکوع وسجوددرخت ... ، فضائل علی(ع)معجزه رکوع وسجوددرخت ...

تاريخ : جمعه 30 اردیبهشت1390 | 1:48 بعد از ظهر | نویسنده : محب مولا | آرشیو نظرات

معجزه علی(ع)حضرت دست به آسمان بلندکردوگفت:خدایااین جنیان کافررابه تووامیگزارم وناگهان زمین دهان بازکرد...

حضرت علی دیدند که جنیان در خرابه ای نزدیک رود فرات کمین کرده اند و سپاه خود را در پس دیوار آن خرابه ها مخفی و آرایش نموده اند لذا حضرت علی از بلندای سنگی رفت و ندا داد که ای جنیان من علی بن ابی طالب هستم و شما ها مرا خوب می شناسید بدانید با حق بودن حق است وخدا هم نیز با حق است از جنگ و خونریزی کینه و نفرت دست بردارید و اسلام را بپذیرید وگرنه خداوند ظالمان و طغیان گران را نابود خواهد ساخت در این لحظه حضرت علی دیدند که سپاه جنیان به طرفش یورش میاورند به ناچار شروع به جنگیدن نمود وبه علت تنها بودن قدم قدم به عقب میرفت و بسیاری از جنیان را به هلاکت میرساندند تا اینکه پایشان وارد رود فرات شد در این لحظه حضرت علی دیدند که جنیان در حالت فرار و عقب نشینی به داخل ان خرابه هستند نگاهی به اسمان کرد و دید لشگری از ملائک و فرشته با شمشیر بالای سر حضرت علی هستند و آماده نبرد از این جهت جنیان ترسیدند و گریختند باز حضرت علی بر روی همان تخته سنگ رفتند و جنیان را به اسلام دعوت کردند که جنیان بدگویی کردند لذا حضرت علی رو به اسمان گفتند خدایا تو اگاهی که این قوم فتنه گر هستند آنان را به تو وا میگذارم در این لحظه زمین دهان باز کرد و عده ای از جنیان را بلعید و عده ای نیز دود شدند وبه آسمان رفتند و سپاه اسلام سالم به خانه بازگشتند. پیامبر فرمود :بعد از این جنیان از انسان ها خواهند ترسید و هرکجا که انسان باشد دیگر جنی نخواهد بود مگر با شکلی ویا چهره ای دیگر.

با این داستان متوجه شدیم که علت ترس اجانین از انسانها چیست هرچند جنیان قوی تر هستند ولی در دل خود نوعی ترس دارند که نمی توانند با ان مقابله کنند گفتنی است که همیشه انسانها هستند که جنیان را میازارند وبا جنیان کار دارند و جنیان با انسان هیچ کاری ندارند (و همیشه از انسان ها فاصله میگیرند جنیان همانند انسان صاحب قدرت فکر و اندیشه هستند و قدرتی فوق ادراک و ماورائی دارند که نوعی برتری جسمی به انسان قائل شده اند اما این قدرت جنیان باعث برتری نسبت به انسان نخواهد شد .چون انسان با وجود ضعف و ناتوانی در خود به درک اصلی فهم خدا میرسد و خداوند از سر لطف و احسان نیرو و قدرتی به انسان عطا می کند که باعث می شود انسان از جن و ابلیس به خداوند نزدیک تر شود و برتری والایی نسبت به موجودات دیگر پیدا کند خداوند تمامی مقربین خود را قوی دارای قدرت ماورائی خلق نموده ملائک اجنه شیاطین فرشتگان پری و غیره صاحب قدرتی فوق تصور هستند و خداوند از اول خلقت انان به انها چنین قدرتی داد و از مقربینش شهوت و ثروت و مقام پرستی و غیره را از انان صلب نمود و زمانی که ان دسته از مقربین (اجنه و شیاطین)از فرمان خداوند سر باز زدند خداوند انان را به زمین فرستاد همانگونه که ادم بنی را به جهت سرپیچی از فرمان خدا از بهشت به زمین فرستاد لذا هرکه از بهشتیان از فرمان خداوند سر باز زدند خداوند انان را به زمین فرستاد چنین شد که اجنه ها با چهره های منفور در زمین قرار دارند ولی قدرت های انان پابرجاست همانطور که قدرت انسان پا برجاست و هر موجودی که وارد زمین شد صاحب شهوت مال و ثروت دنیا طلبی قدرت طلبی و...صاحب ذات بد شد این است که اجنه و شیاطین که صاحب شهوت و دیگر موارد نبودند حال صاحب شهوت و...شده اند و تولید مثل میکنند وبه کار های دنیوی مشغول اند و همانند انسانها هستند ولی با قدرت فوق تصور که خداوند به انها عطا کرده بود با این حال درست است که اجنه و شیاطین صاحب قدرتی برتر نسبت به انسان هستند ولی باز این انسان است که نزد خداوند بهتر و برتر و والا است زمانی که خداوند انسان را خلق نمود عده ای از مقربین(اجنه و شیاطین)علت خلق انسان را از خداوند سوال کردند و گفتند :این انسان چیست که خلق کردی؟انسان که هم نوع خود را میکشد فساد میکند از فرمان تو سر پیچی میکند ؟و خداوند گفت:این انسان صاحب شهوت و قدرت دنیوی است زن و فرزند را میشناسد وبه انها مهر میورزد قتل و بدی و فساد و سرپیچی از فرمانم میکند چون نه بهشت را دیده و نه جهنم رامیشناسد با این حال تمام شهوت ها و لذت ها و مهر ها و دنیا طلبی را کنار میگذارد و سعی در نزدیک شدن به من میکند این انسان است ولی شما ها (اجنه و شیاطین)که هم من و هم بهشت و جهنم را میشناسید از فرمانم سرپیچی میکنید و وای و ننگ بر شما!!!

 



برچسب‌ها: غدیر , علی , مایان , مطلبی ,

تاريخ : چهار شنبه 1 آبان 1392 | 5:41 | نویسنده : قربان مطلبی مایانی |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.